Latvijas E-pārvaldes projektu (usability) fiasko.

Ievietoja:     Birkas:      Pievienots:  July 2, 2010  |  7 Comments

Lasu ziņas un redzu, ka Igauņi savus valsts pārvaldes risinājumus gatavojās tirgot uz ārvalstīm un saņemt reālus eksporta ienākumus no šī pasākuma. Lai to visu veiksmīgi pārdotu nepieciešami vairāki aspekti – Šai sistēmai jābūt izstrādātai, veiksmīgi strādājošai, ar pastāvīgu tehnisko atbalstu un pārredzamu jauninājumu ciklu (update path), turklāt tai jāataino ekonomiski veiksmes stāsti. Domāju – Igauņiem tā visa netrūkst. Pats galvenais aspekts – šai sistēmai, (kā jebkuram portālam, vai saitam) nepieciešami apmeklētāji, kas to LIETO.

Ziņās dzirdēju, ka mums arī ir tāda pārvalde un būdams praktiskais latvietis ar “hans-on approach” nodomāju ķerties tai lietai, tā teikt, pie ragiem.

Ierakstu Google meklētājā E-pārvalde, izlec šis te pasākums, spiežu linku elektroniskie pakalpojumi, nonāku jau mazliet patīkamākā un lasāmākā vietnē – Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas lapā. Iepazīstos ar tur esošo tekstu: Ar valsts un pašvaldību iestāžu e-pakalpojumu aktuālo sarakstu var iepazīties arī ŠEIT! Tamdēļ, ka esmu MAC lietotājs, neko nevaru atvērt, jo tas viss ir kkāds .xls fails. Ok. Dievs ar viņu. Lasu tālāk – Elektroniskie pakalpojumi ir pieejami vienotajā valsts un pašvaldību portālā www.latvija.lv.

Dodos iekšā šajā portālā, izvēlos E-pakalojumi, un spiežu pirmo, kas pagadās, lai ievērtētu, kā tā E-dokumentu iesniegšana varētu strādāt. Nospiežu labajā malā ieteikto – Dzīvesvietas deklarēšanu. (Skaisti, nodomāju, turpmāk zināšu, kur deklarēties bez vazāšanās pa iestādēm! ) Skatos, kā varētu tikt pie šīs ekstras. Spiežu ieraudzīto Autentificēties, lai uzsāktu pakalpojumu un ieraugu četras, neko neizsakošas ikonas E-me, Swedbank, SEB un OnlineBanka. Nevienā stūrī neredzu ne rindiņas paskaidrojuma, kas tie par zvēriem, tamdēļ, būdams avantūrists, spiežu E-me, kurš izskatās pēc Latvijas Pasta logo, bet ar nesalasāmu gaiši dzeltenu uzrakstu.

Rezultātā – lapa, kurā atrodos, notirinās (refresh) un nekā. Laikam vainīgs pārlūks (FF). Tomēr mans “klikšķu skaits līdz vēlmei aizvērt pārlūku” ir pilnīgi izsmelts, līdz ar to aizvēru pārlūku un, tā vietā, lai deklarētu savu dzīvesvietu ar E-whatever, aizgāju uz veici un nopirku aliņu.

Aliņš gan bija labs! 🙂

7 Comments for Latvijas E-pārvaldes projektu (usability) fiasko.

JuR

šitas jau sāk romānus atgādināt. kā jau īsts latvietis – galvenais, ka aliņš pieminēts 😀

alex

pats esmu pārdeklarējies caur to sistēmu ar swebank IB konta autorizāciju bez problēmām. vienīgais mīnuss ko varu pateikt, ka lapā status rādas iesniegts, bet viņu sistēmā jau sen esmu pārdeklarēts.

Ginc

tieši aa… arī pārdeklarējos un uzskatu par labu esam.

ePakalpojumi

Man gan pie katra autentifikācijas veida parādās blakus zila jautājumu zīme, kur apakšā ir izsmeļoša informācija gan par e-me, gan bankām. 🙂

Eco

Ātri gan tev pacietība beidzās. Nepacietīgs 🙂 Parasti tik ātri visu met pie malas? Par parasts biroja darbinieks saprot ko un kā izdarīt, lai pārdeklarētos 😛

Jānis

Mums daudzās lapās (un ne tikai valsts iestāžu) ir problēma, ka to dizaineri aizmirsuši pielikt paskaidrojošo infromāciju pie visādām pogām, ikonām un linkiem, jo šo klikojamo objektu nozīme viņiem liekas pašsaprotama.

Šeit pat, deklarējot dzīvesvietu, nekur nav norādīta atšķirība starp pakalpojumu “Dzīvesvietas deklarēšana” un pakalpojumu “E-pakalpojums dzīvesvietas deklarēšana”. Tā kā pirmais latvija.lv lapā ir augstāk, 90% apmeklētāju, vēloties nodeklarēties, ieiet tajā un neatrod nekādu iespēju veikt deklarēšanos netā un secina, ka šī lieta gluži vienkārši nedarbojas.

Nu labi, es tomēr iedomājos paskatīties e-pakalpojumu, aiztīties līdz lapas apakšai un uzspiest linku “Lietošanas instrukcija”. Ko es tur redzu? Pirmais punkts: “Lai e-pakalpojums būtu pieejams, nepieciešams autentificēties ar elektroniskā paraksta viedkarti vai internetbankas autentifikācijas līdzekļiem, uzklikšķinot uz attiecīgās ikonas portāla labās puses panelī. Informācija par autentificēšanos pieejama portāla labās puses panelī, uzklikšķinot uz simbola “?”.

Kā lai es fken saprotu, uz kuras no šīm pogām man tālāk jāspiež? Nevarēja pierakstīt “Ja esat Sweda klients un jums ir kodu karte vai kalkulators, spiediet šeit!” utt.
Nē, bļin, tikai kaut kādas ikonas, un noskrolējot to visu uz leju atkal ikonas un jautājuma zīmes.

Isāk sakot, negribas lasīt te lekciju par usability, bet nu tomēr kāds no dizineriem varēja iedot šo visu notestēt savai mammai, un paskatīties, kas no tā sanāk. Dodu 90%, ka vidējais .lv lietotājs, kurš ir spējīgs veikt maksājumus bankā, izlasīt inbox.lv pastu, un ielikt bildes savā draugu profilā, ar dzīvesvietas deklarēšanu galā netiks!

Egils Zonde

To:Jānis
Mammtest ir labākā usability testēšanas utilīta 🙂