Kas nepieciešams ikvienam IT StartUp

Ievietoja:     Birkas:  ,     Pievienots:  June 30, 2017  |  No comment

Mūsdienās ikkatra namamāte uzcep sev kādu StartUp, un vilinošākais no tiem, protams, ir IT startaps, jo visapkārt mums milzu naudas kaudzes iegūst ar visnodevīgāko stratēģiju – exit.

Kas gan būtu nepieciešams katram mūsdienu IT StartUp? Amizanti, bet gan jau, ka jāsāk būtu ar ideju.

Idejas mēdz būt daudz un dažādas, bet tikai “īstās” satiek savu tirgu un uzvar. Tamdēļ virkne gudru cilvēku ir pacentušies ideju ģenerēšanu ietērpt kādā sistēmā. Lielu naudu pelna inovatīvas idejas, toties bez laba biznesa modeļa idejas ir tikai tukša vāvuļošana. Tamdēļ jāsāk to meklēt. Pirms aizrauties ar biznesa modeļa meklējumu neeksistējošam klientu segmentam un neatrastām problēmām, jāsāk ar Piedāvājumu.

Grāmata Value Proposition Design ir tieši tas instruments, kas palīdzēs atlasīt graudus no pelavām, pirms būsi iztērējis kaudzi naudas, izstrādājot preces un pakalpojumus, ko neviens negrib pirkt.

Grāmatas līdzautors Aleksandrs Ostenvalders ir viens no harismātiskākajiem uzņēmējdarbības treneriem, kas pulcē simtiem dalībnieku no lielākajiem uzņēmumiem par nieka…. 2000 Eur vērtu divu dienu apmācību.

Kad pievārēta šī grāmata, laiks ķerties pie The Startup Owner’s Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company, ko sarakstījis tā paša Aleksandra mentors Stīvs Blenks (Steve Blank). Ja pavisam žēl naudas grāmatai, ir bezmaksas kurss iekš Udacity: How To Build A Startup

Ar informāciju esam apbruņojušies, laiks ķerties pie pārējām niansēm. Lai izdomātu kompānijai nosaukumu, var mēģināt iedarbināt savu neeksistējošo iztēli, toties daudz vienkāršāka metode ir pielietot nejaušību. Ir vairāki varianti kā to veikt:

  • Pasmelties no eksistējoša vārdu krājuma “uz dullo”, piemēram iekš: List of random words
  • Apdarināt esošu vārdu, bet tad būtu jābūt iztēlei izdomāt pamata vārdu, vai var pasmelties no pirmā varianta: Business name generator
  • Izgudrot pilnīgi jaunu vārdu no nejaušiem, vai Angļu valodai pietuvinātiem vārdiem: Random word generator
  • Mēģināt atdarināt kādu esošu zīmolu, kā piemērām Panaosanic. Šajā gadījumā gan var sanāk “norauties” no īstā īpašnieka vai vienkārši sasmīdināt tautu.

Vārdu esam izvēlējušies, jāiegādājas domēna vārds. Ja runa ir par ārvalstu domēnu, jādodas uz GoDaddy.com un jāiepērk domēns tur, savukārt .lv domēnu jāiegādājas iekš nic.lv, bet kurš gan te runā par vietējo IT startapu, vai ne?

Kārtīgam uzņēmumam nepieciešams arī HTTPS protokols, kas ļauj šifrēt informāciju starp klientu un tavu lapu, un arī piedod adresei daudz respektablāku skatu, kā arī mazliet labāku Google reitingu. Sertifikātu var pirkt turpat pie GoDaddy, vai izmantojot NameCheap meklētāju. Galvenais kritērijs SSL sertifikāta izvēlē, lētajā galā, ir atpazīstamība visos populārākajos pārlūkos bez papildu pop-up brīdinājuma, kā arī Wildcard iespēja lietot to pašu sertifikātu saviem subdomēniem. Dārgākiem un prestižākiem sertifikātiem ir respektabla autoritāte, kā piemēram Symantec, un liela apdrošināšanas prēmija, ja tas tiek “uzlauzts”.

Katram uzņēmējam ir skaidrs, ka nepieciešami Facebook, Twitter u.c. soctīklu konti, tamdēļ šajā lauciņā neiedziļināsimies.

Atgādināšu, ka cenšamies radīt IT startup, tamdēļ gan jau būs nepieciešami Server-Side mākoņpakalpojumi. Pasaulē šobrīd dominē AWS, jeb Amazon Web Services, kas lielu uzsvaru liek uz atvērtā koda risinājumiem un Microsoft Azure, kas balstās uz Microsoft ekosistēmu. Vēl ir Google cloud, Oracle utt., bet tie ir mazliet atpalikuši no līderiem un cenšas kaut ko glābt.

Microsoft ir padārga opcija, toties iesācējiem dod resursus caur BizSpark un BizSpark+ programmām, kā arī finansējumu nopietnākiem spēlētājiem caur Microsoft Ventures. Tamdēļ ir vērts padomāt, vai visu finansēt pašam, vai tomēr mesties Microsoft apskāvienos. BizSpark dod kaudzi ar Azure naudiņām, Microsoft licencēm un citiem labumiem, pieteikšanās ir elementāra, un, ja esi kaut ko nebūt noprogrammējis, akcepts gandrīz garantēts.

Darbinieku (pamatā programmētāju) algošanai  naudiņas var meklēt iekš LIAA un ALTUM, turklāt noteikti vajadzētu izmantot Jaunuzņēmuma darbības atbalsta likuma sniegtos atvieglojumus, kā arī mikrouzņēmuma nodokļa režīmu.

Noteikti nevajadzētu baidīties izmantot programmēšanas, dizaina un citu darbu ārpakalpojumus. To var viegli veikt iekš “haltūru” biržām, kā piemēram Upwork.

Mazākās ikmēneša kapitāla izmaksas būs aplikācijām, kas darbojas klienta galā. Piemēram mobilā aplikācija, kas neprasa Back-End infrastruktūru, ja nu vienīgi profila piereģistrēšanai un nelielai vēstures datubāzei. Kārtīgs SaaS risinājums ar pārlūka skatu pamatīgi “ēdīs” mākoņresursus, tamdēļ pašām agrīnajām StartUp stadijām var būt samērā pasmaga nasta.

Ja nezini pat kādā programmēšanas valodā, vidē u.c. veidot savu risinājumu, pasaule iedalās divās frontēs. Quick and dirty, jeb RubyOnRails, visi iespējamie PHP / Python frameworks, React.js un vēl visādos murgos, un nopietnās lietās, ka Java, C#/ ASP.net Core un JavaScript (Node.js, Angular 4). Kamdēļ tāds iedalījums? Tamdēļ, ka arī pirmajā sarakstā ir valodas, kurās var ko sakarīgu uzrakstīt, bet tad tas ir jāmāk. Otrajā par daudzām lietām ir padomāts tavā vietā, un ja kas liekas lieks, tad drīzāk tamdēļ, ka tevī mēģina iedzīt kultūru. Tur arī visu var sačakarēt, un pat vairāk, bet ir viens padoms. Zelta padoms: Nav tāda lieta, kā lēts programmētājs!

Veiksmi!