Spēļu apskati: Rift Beta

Posted by:     Tags:  , ,     Posted date:  February 7, 2011  |  3 Comments




Nedēļas nogalē tiku izraudzīts to mietpilsoņu sarakstā, kam bija tas gods piedalīties jaunā MMORPG stresa testā. Rezultātā pāris dienas dabūju izmēģināt jauno daudzsološo MMORPG, par kuru jau tagad tiek baumots kā The Old Republic un World of Warcraft lielāko sāncensi. Kā tad īsti ir?

Sižets, kā tāds, šāda veida spēlēs pilnīgi noteikti nav akcents. Vismaz parasti nē. Arī šoreiz tas ir visai standartizēts. Iedomātā pasaulē savā starpā cīnās 2 frakcijas, kad pēkšņi no nekurienes ierodas jauns ienaidnieks, pietiekami spēcīgs, lai kļūtu par abu pušu galveno oponentu. Mazliet neatgādina Warcraft? Spēles sākumā varam pievienoties vienai no pusēm. Viena šausmīgi ticīga, paļaujas uz dieviem un mistiskiem varoņiem. Otra tic tikai saviem spēkiem un savai tehnoloģijai. Tas gan pilnībā nemaina spēles procesu, bet gan tikai vidi, kurā pamosties.

Šī ir no tām MMO, kas paļaujas uz to, ka spēlētājs ir MMORPG eksperts un jau no pirmajām minūtēm sapratīs kas ir kas. Šī ir no tām spēlēm, kur spēlētāju sākumā neizvada cauri mierīgai sižeta misijai, kas cilvēcīgi iepazīstina ar vidi, kurā spēlēsi, bet gan uzreiz nomet pilsētas vidū, ar tūkstošiem citu ‘varoņu’ apkārt. Visriņķī simtiem pogu, simtiem spēlētāju niki virs avataru galvām Warcraft fontā, neizteiksmīgi NPC ar kvestu ikonām virs galvām un pilnīgi bezjēdzīgi gari, neieskaņoti kvestu teksti, kurus mūsdienās lasa vairs tikai paši veidotāji.

Veidojot spēlētāju jāizvēlas viena no 3 rasēm, tad viena no 4 standarta klasēm – tuvcīņas eksperts, zaglis/mednieks, burvis, vai priesteris/ārstniecības eksperts. Izpildot pāris sākuma uzdevumus mums jāizvēlas vēl 3 specializācijas, kas dos mums unikālus prasmju kokus. Tātad rezultātā, kombinācijas, kādā veidā attīstās jūsu personāžs ir patiešām lielas. Vienīgais mīnuss, ka specializāciju izvēle notiek jau pašā spēles sākumā, tā vietā lai pakāpeniski sadalītu tās tālākos līmeņos, lai būtu lielāks stimuls attīstīt personāžu. Katrā ziņā, lielais prasmju klāsts un attīstības sistēma visnotaļ interesanta un patīkami detalizēta. Vienīgais, kas jau pirmajā brīdī nepatika, izvēloties nekromanceru klasi, pamanīju, ka šīs specializācijas pārstāvis acīmredzot var izsaukt tikai un vienīgi vienu skeletu.

Kas notiek pēc tam, jau ir viena liela putra, kas ievilks tikai lielākos MMO fanus. Uzdevumi ir standarta garlaicīgie, kas pilnībā neko neietekmē un nemaina nedz personāžā nedz spēles pasaulē. Uzdevumu pildīšana vienatnē jau apnīk pēc pāris minūtēm. Par nelaimi grupās nekas nemainās.

Jauna iespēja, kas iekrita acīs bija publiskie reidi. Nezinātājiem – reidi – MMORPG nozīmē lielu grupu saspēlēšanās, lai piebeigtu izteikti spēcīgus pretiniekus. Tad nu publiskie reidi dod iespēju katram garāmgājējam pievienoties notiekošā reidā. Tiesa pašsaprotami organizētība šeit nekāda, un vienkārši notiek bardaka formāta izpārdošanas stila kaujas, kur katrs grābj ko var. Arī pretinieki nav gluži tik spēcīgi kā īstos reidos. Rezultātā tas viss pārvēršas par vienkāršu jampadraci tirgus placī.

Kauju sistēma ir ierasti trula un ieturēta sliktākajās MMORPG tradīcijās. Vienkārši stāviet un spaidiet pa cipariem, lai uzbruktu izvēlētajam pretiniekam. Visām klasēm vienādi. Tā vien šķiet, ka Age of Conan nevienam nav iemācijis, kādai jābūt kauju sistēmai, kas ļauj spēlētājam tās laikā darīt kaut ko vairāk par kafijas dzeršanu un pareizo ciparu nospiešanu vienreiz 10 sekundēs. Ja klasisko WoW kauju sistēmu savieno ar klasisko 10 vilku nosišanas uzdevumu, rezultāts ir tikpat aizraujošs kā klasiskā gada grāmatvedības atskaites rakstīšana.

Grafiski Rift izskatās diezgan labi. Ņemot vērā, ka ekrānā parasti ir desmitiem citu spēlētāju, modeļu detalizācija ir patiešām laba. Ainavas fonā arī lieliski papildina atmosfēru. Neteiktu, ka pušu unikālais arhitektūras un objektu dizains spētu kaut nedaudz aizraut tos, kam nav izteikti perversa interese korejiešu MMO stilistikā. Kopumā, lai gan grafiski spēle izskatās labi, tās dizains ir pārāk bezpersonisks, jau iepriekš redzēts un neizteiksmīgs. Par audio pusi nav vērts runāt, ja godīgi, to pat īpaši neievēroju, kas vien jau izsaka visu.

Kopumā Rift ir gana kvalitatīvs produkts, kas jau šķiet kārtīgi pabeigts beta stadijā. Problēma nav spēles kvalitātē, jo tā ir augsta. Noteikti tādā līmenī, kas attaino, ka spēle būs ar mēneša maksu. Problēma ir nav arī personāža attīstībā, jo prasmju koki, kraftingu sistēmas utt izskatās gana interesantas, ar pāris sīkiem mīnusiem. Un grupu kaujas noteikti izvērsīsies gana interesantas ar unikālajām personāžu specifikācijām. Problēma ir visā pārējā. Ja WoW viena no stiprajām pusēm bija pievilcīgā stilistika, jau iemīļotais sižets, personāži un vide. Tad šim projektam nav nekā no tā visa. Jaunu līmeņu iegūšana ir ļoti prasta un garlaicīga graindingošanās. Kauju sistēma vēl šķiet mazliet nesabalansēta un nelabojami lēna, un garlaicīga. Uzdevumi un sižets, tikpat labi varēja arī nebūt, jo esošie ir darbs nevis izklaide. Dizains ir vāju Linage un Warcraft atblāzmu kombinācija. Noteikti mērķauditorija būs tā pati, kas nupat safanojās par Aion un to aizmirsa pāris nedēļas vēlāk. Grūti teikt vēl, kā Rift stāvēs attiecībā pret The Old Republic, bet pret WoW joprojām nav nekādu izredžu, jo plika modeļu detalizācijas uzlabošana nepiesaistīs WoW publiku, kas tur vēl sēž tā pat tikai dēļ sabiedrības. Un citādi Rift nav nekā jauna vai spīdoša ko piedāvāt. Vismaz nekā tāda, kas liktu šim MMO palikt spēlētāju atmiņās izteikti ilgi. Aion spārnu sistēma arī visiem patika uz 5 minūtēm. Lai gan šī bija tikai īsa betas sesija. Varbūt cilvēki sajuks prātā, pāries uz Rift un izveidos MMORPG stiprāko pusi – kārtīgu civilizētu komūnu. Un varbūt Latvijā tiks izveidota F1 trase.