Spēļu apskati: F1 2010

Ievietoja:     Birkas:  , , ,     Pievienots:  October 1, 2010  |  4 Comments

F1 fani visapkārt pasaulei, ilgi ir gaidījuši vienu labu šī sporta spēli, kuru nebūtu veidojuši moderatori vai visādi citādi amatieri. Tad nu Codemasters nolēmuši dot veselu seriālu. Pirmā daļa ir F1 2010, attiecīgi ar FIA licenci un visu oficiālo sezonas sastāvu. Kā tad tas ir izdevies?

Jāsāk ar to, ka spēle ir domāta autosacīkšu un F1 faniem. Tukšu šuteru spēlmaņi vienkārši nošūpinās uzacis un nosauks spēli par stulbu, jo ķeroties klāt šim projektam, ir ieteicama kaut neliela interese par autosportu, vispārēju mašīnu vadību un sporta noteikumiem. Jo F1 nav nekāds demolition derby, bet gan pasaules auto sporta augstākais punkts, kas nav veidots, lai būtu vienkāršs un pieejams plašai publikai. Taču Codemasters ir nolēmuši spert milzīgu soli pretī pilnīgiem iesācējiem un parādīt šo sportu no F1 pilota acīm.

Paspēlējot F1 2010, neviļus jāsāk domāt, kas nosaka, vai spēle ir simulators. Ja runa ir par mašīnas vadību, tad tā pilnīgi noteikti šoreiz simulē F1 vadību ar lielāko daļu papildus elementu, kas sevī ietver riepu nodilšanu, vadības maiņu pie regulējumiem, vadības maiņu pie svara izmaiņām, laikapstākļiem utt. Tas, cik labi tā izpilda šo uzdevumu, ir cits jautājums. Liela daļa brēcēju internetā, acīmredzot, spēli ir mēģinājuši uz vieglākajiem 2 grūtības līmeņiem, kas pēc standarta uzstādījumiem spēli padara par kārtīgu Need For Speed. Taču ja manuāli noņemam palīdzības, vai uzreiz liekam uz pēdējiem grūtības līmeņiem, situācija krasi mainās, kas nozīmē, ka spēle būs spēlējama plašai publikai. Vieglākā variantā, pat nav jāmeklē trasē bremzēšanas punkti, jo arī to dators darīs tavā vietā, un tev tikai jātur gāze un jāstūrē. Grūtākajos līmeņos saķeres kontrole neglābs pēc uzbraukšanas uz apmalēm, ABS vairs nežēlos riepas un ieskriešana sienā nolauzīs nevis tikai antispārnu, bet izdemolēs visu braucamrīku līdz sīkām detaļām. Neesmu braucis ar īstu F1, tāpēc precīzi nepateikšu, bet salīdzinājumā ar izdaudzinātiem simulatoriem, tai skaitā oficiālo Ferrari F1 simulatoru, Codemasters veikums vadās gana pieklājīgi, lai pa pusei to tomēr droši varētu nosaukt arī par braukšanas simulatoru.

Taču spēles viss uzsvars ir uz vienspēlētāja kampaņu, jeb karjeras režīmu, kas parasto spēlmani ievedīs F1 aizkulisēs un parādīs sporta veidu ar braucēja acīm. Sākot karjeru varēsiet izvēlēties cik garu 3- 7 sezonas. Katrā sezonā ir pilns F1 kalendārs ar 19 trasēm. Kas nozīmē, ka 7 sezonu karjera patiešām būs ļoti gara. Un sacīksti, karjerā nevar uzlikt īsāku par 20% no pilna garuma, kas nozīmē ka nāksies braukt 9-14 apļus, atkarībā no trases garuma, ar vienu obligāto pitstopu sausā laikā, noteikumu dēļ (2010. gadā F1 noteikumi nosaka, ka sausā laikā obligāti sacensībā ir jaizmanto abu sastāvu riepas – mīkstās un vidēji cietās). Teorētiski, pie prātīgas braukšanas, viens riepu komplekts var izturēt visus 14 apļus, taču jābrauc tās nomainīt dēļ noteikumiem, kaut pēdējā aplī, kas nedaudz padara sacensību interesantāku. Ja ir liela vēlēšanās, varat braukt pilnu sacensību garumu, kas visbiežāk sastāda 50-70 apļus, atkarībā no trases garuma.

Katrā posmā, ir jāiziet cauri pilnai F1 nedēļas nogalei – treniņbraucieni, kvalifikācija 3 posmos un sacīkste. Treniņbraucienos ir iespēja iziet īpašus testus, pēc kuru veiksmīgas pabeigšanas varat tikt pie uzlabojumiem mašīnai, kas palīdzēs sezonas laikā. Tā pat, tas ir laiks iemācīties trases un noregulēt mašīnu. Mašīnu iespējams regulēt 2 veidos. Vai nu ieķeksēt vienu no 6 uzstādījumiem pie mehāniķiem, vai līst iekšā padziļinātos uzstādījumos un patiešām pieregulēt katru mašīnas detaļu savām vajadzībām un braukšanas stilam. Un katras mazākās izmaiņas patiešām dramatiski ietekmē apļu laikus.

Trases ir visas tās, kas ir oficiālajā F1 kalendārā. Kā apgalvo reāli F1 braucēji (Sebastians Buemi, Lotus piloti, Mclaren testa piloti), trases esot izveidotas izteikti reālistiskas, līdz pat specifiskiem nelīdzenumiem asfaltā, no kuriem vajadzētu uzmanīties, vai tieši pretēji tos izmantot pārsvaram. Kas attiecas uz apļu laikiem, tad tie patiešām arī pielīdzinās laikiem reālajā 2010. gada sezonā.

AI nozīme spēlē ir milzīga, jo tās uzsvars ir uz vienspēlētāja karjeras režīmu. Tiesa, šeit Codemasters spējas pieklibo. AI ir stulbs un absolūti fiktīvs. Apļa laiki, kas parādās blakus pilotu vārdiem pilnībā neataino braucēju uzvedību trasē. Braucot kvalifikācijā, AI dalībnieki bieži maisīsies pa kājām, bremzēs vietās, kur tas galīgi nav nepieciešams, taču vienalga uzstādīs līdzvērtīgus apļa laikus jūsējiem. Arī sacīkstē, pirmajos divos grūtības līmeņos AI netiek simulēts, bet diriģēts atkarībā no tā kā brauc spēlētājs. Tas nozīmē, ka AI jūs piedzīs, pagaidīs utt, ar vienu nolūku – padarīt katru sacīksti maksimāli dramatisku, lai to nepārvērstu par vientuļu apļošanu pirmajā vai pēdējā vietā. Uz pēdējiem grūtības līmeņiem, vismaz šie brīnumi ir nedaudz palaboti, un pie izteikti labas vai sliktas braukšanas iespējams arī vienam sākt klīst pa trasi. Taču jebkurā gadījumā, cīņa par katru vietu un punktiem kopvērtējumā ir atalgojošas un patiešam sagādā baudu, kad nākas izšķirt čempionāta rezultātu sezonas pēdējās sacensībās ar kārtīgu devu varbūtību rēķināšanu un cerēšanu uz lielāko konkurentu neveiksmēm. AI gluži tā pat kā visās citās braukšanās ignorē spēlētāju. Iet līkumos tā, it kā jūs neeksistētu trasē, pie jebkādiem apstākļiem. Lielākais mīnuss no AI puses tomēr ir nevis aklā braukšana, bet gan fakts, ka līdz sacīkstes beigām vienmēr tiek visi 24 piloti. Ļoti reti uz maksimālajiem grūtības līmeņiem nākas piedzīvot, ka finišētu mazāks mašīnu skaits. Tā pat, tikai vienreiz 2 ar pus sezonu laikā, nācās redzēt kā 2 AI braucēji saskrienas bez spēlētāja iejaukšanās, kas ļāva ieņemt patīkamo, pirmo vietu. Visu laiku nepamet sajūta, ka AI braucēji īsti nepiedalās sacīkstēs, bet ir tikai kā butaforija, lai trase neliktos tukša un patiesībā tu sacenties ar pulksteni nevis citiem braucējiem. Tomēr atmosfēra, kas tiek uzburta, tā pat sniedz tās pašas izjūtas, ko daudz maz prātīgāki pretinieki.

Tā pat nelielu apmulsumu rada komandu balanss. Nereti nākas redzēt, kā Virgin un HRT braucēji cītīgi cinās ar Williams, Force India un citām vidusklases komandām. Ja tas notiek vienreiz sezonā, tādi brīnumi varētu pat būt iespējami, taču ja tas notiek katrā sacensībā, tad pilnīgi noteikti kaut kas nav kārtībā ar komandu parametriem. Tā pat nekas īpaši pat uz grūtākajiem līmeņiem nestāv priekšā uzvarēt čempionātu ar vājāko komandu mašīnām. Pārsvars starp Mclaren un HRT ir labi ja 1 sekundi aplī, kas neko daudz neizsaka, par cik ir iespējams pabraukt pat par 3 sekundēm aplī ātrāk par botiem. Kā jau minēju, viņi brauc trases, lielos vilcienos, nepareizi. Vienīgā vieta, kur jaudīgās komandas brauc izteikti ātrāk ir taisnes.

Daudzspēlētāju režīms praktiski ir ignorēšanas vērts. Tas ir Grid ar F1 mašīnām. Iespēja veidot ātras, vai garākas sacensības ar citiem braucējiem – diemžēl tikai 12, kas F1 fanus atstāj pilnīgi apmulsušus. 12 spēlētāju limits daudzspēlētāju režīmā, izslēdz arī šo spēli no iespējas tikt izmantotai kādā no F1 līgām. Bez tā, mērķauditorija, dīvainā kārtā, ir tie paši mazgadīgie idioti, kas citās braukšanās, kuriem nav ne mazākā saprašana par autosporta noteikumiem un kuru dzīves mērķis ir bojāt spēles procesu visiem pārējiem. Vienīgais glābiņš ir veidot privātas spēles ar 12 paziņām.

Tehniski spēle piedzīvo prāvu skaitu gļuku uz visām trim platformām. Lielākais no kuriem ir saglabāšanās failu bojājumi. Spēles sākuma versijai piemīt gļuks. Izpildot R&D apgreidu testus un izejot ārā no nedēļas nogales, tiek bojāts saglabāšanās fails un jāsāk karjera no jauna. Veids kā to apiet, ir doties uzreiz pēc tam uz kvalifikāciju nevis ārā. Bez tā, spēle piedzīvo kadru skaita lēkāšanu uz visām platformām. Toties uz PC jau ir vesela rinda neoficiālu labojumu, kas ļauj uzlabot darbības ātrumu. Kā paši veidotāji atzina, tad šīs spēles pabeigšanas procesu pamatīgi iebojāja steidzamie izdošanas datumi, kas neļāva paspēt iestrādāt arī vairākas vitālas funkcijas spēles procesā. Tās būs pieejamas jau nākamā gada F1 2011 spēlē, kas jau pašlaik ir izstrādes procesā. Kā minēju jau sākumā, F1 turpmāk būs patstāvīgs seriāls, kas katru gadu atnesīs aktuālās sezonas saturu, kā arī jauninājumus spēles procesā, līdzīgi kā visa EA Sports produkcija. Prasības pret PC sistēmu būs nedaudz augstākas kā Dirt 2.

Kopumā F1 2010 nepavisam nav simulators. Mērķauditorija ir pilnīgi braukšanu iesācēji vai absolūti F1 fani. Spēle satur lielu skaitu absurdu gļuku vai elementu, kas šo spēli no braukšanas pārvērš par lomu spēli. Intervijas starp sacīkstēm ir interesants bonuss, taču jautājumu atkārtošanās pēc pāris sezonām sāk pamatīgi krist uz nerviem. Retardēto žurnālistu klāstā ir labi ja 5-10 jautājumi. Lai gan mašīnu vadība ir ērta, patīkama, un pielāgojama prasmju līmenim, inscinētie AI braucēji padara sacensības, pašā pamatā diezgan bezjēdzīgas un par iestudētu izrādi, gluži kā WWE. Ja Codemasters izdotu patchu ar pārstrādātu AI, kopējā aina spēcīgi uzlabotos. Grafiski spēle ir lieliska, un skaņu kvalitāte patiešam rada patīkamu klātienes efektu, līdzīgi kā Dirt 1. Veids, kā mainās mašīnas vadība dažādos laikapstākļos, ir lieliski izstrādāta. Karjera patiešām liek justies kā F1 pilotam, un cīņa par čempiona titulu visbiežāk ir ļoti spraiga un interesanta, ja spēlējat sev atbilstošā grūtības līmenī. Toties mašinu jaudas balanss pilnībā nedarbojas un ar vājāko komandu braucamrīkiem varēsiet noņemt čempiona titulus Mclaren un Redbull, bez īpaši lielas handikapa izjušanas. Patiks tikai sporta piekritējiem, pat ne visiem braukšanu faniem, jo prasa no braucēja trašu pazīšanu un koncentrēšanos sacensību laikā. Bet F1 fani būs stāvā sajūsmā. Pat ja viduvēja braukšana, tomēr izcila F1 spēle. Un lielas cerības, ka F1 2011 būs kārtīgi pabeigta un tāda, kādai šai spēlei bija jābūt. Un dīvainā kārtā pat ar daudzajām problēmām F1 2010 ir viss uz ko cerēju. Ilgai spēlēšanai..

Vienā teikumā: Šī ir nevis tipiska braukšana, bet gan lomu spēle mašīnās.

Izstrādātājs: Codemasters
Izdevējs: Codemasters
Izdošanas datums: 24.09.2010.
Platformas: PC, X360, PS3

4 Comments for Spēļu apskati: F1 2010

KKTK

Kādreiz biju liels F1, tad rallija simulatoru fans. Tad uzradās LFS (www.lfs.net), pateicoties tam pamatīgi “samaitājos”… Tā iemesla pēc tagad nevienu auto simulatoru vairs nevaru braukt vairāk par 10 apļiem, jo vienkārši trūkst fizikas.
Tad nu jautāju, vai ir braukts LFS, tur pieejamā BMW formula? Ir šī spēle kaut nedaudz simulācijas ziņā pietuvojusies LFS?

Priednieks

Ņemot vērā, ka tas ir Codemasters gara bērns, tad nekādu fiziku tur sagaidīt nevar. Pats gan spēlēju Gran Turismo sērijas, tie ir vislabākie simulatori priekš PS.

levelup.lv

esmu braucis arī LFS, tomēr esmu no tiem, kas rfactor liek tam priekšā. un pēc kārtīgas izbraukāšanās iekš rfactor F1 līgām, varu teikt, ka šis codemasters gara darbs, tīri labi turas līdz fizikas ziņā. nejūt vairs līdzību ar želejas mašīnām no Grid. Fizika noteikti nav vājais punkts.

Kaspars

gfj